« سر هرمس مارانا »



2004-12-30

فهرستِ تعدادي از چيزهاي كه باعث مي‌شوند آقاي هرمس ماراناي بزرگ شيفته‌ي KillBill Vol. 1 باشد:

1- تيرِ‌خلاصي كه در اولين پلانِ فيلم در سرِ عروس وارد مي‌شود و پس از شوكي كه وارد مي‌كند، اين ايهام را به وجود مي‌آورد كه اين فرجامِ كارِ عروس است. در صورتي كه دقيقاً نقطه‌ي آغازِ روايتِ خطيِ ماجرا است.
2- ترانه‌ي نوستالژيك، لطيف و فوق‌العاده‌ي Bang Bang بر روي تيتراژِ ساده‌ي فيلم كه در تضادِ كامل با ظاهرِ خشنِ فيلم است و اين تضاد در خودِ ترانه هم هست. آن‌جا كه از بنگ بنگ مي‌گويد و به لالايي مي‌ماند!
3- پيش‌بيني‌ناپذيري رفتارِ عروس و ورنيتاگرين در لحظه‌ي مبارزه هنگامي كه دخترِ كوچكِ ورنيتا واردِ‌ خانه مي‌شود؛ قهوه‌خوردنِ اين دو در آن اتمسفرِ سنگين و شكافي كه درست در اوجِِ‌ مبارزه اتفاق مي‌افتد (Break) تا حسِ مادرانه‌ي اين دو زن كنارِ هم ديده شود و موردِ ستايشِ آقاي تارانتينو قرار بگيرد.
آقاي تارانتينو در جايي گفته‌اند كه اگر بخواهند دنباله‌اي بر KillBillها بسازند، قصه‌ي همين دختري را تعريف خواهند كرد كه شاهدِ كشته‌شدنِ‌ مادرش به دستِ‌ عروس بوده و حالا براي انتقام از عروس بازگشته است!
4- فيلم از ماجراي انتقامِ نفرِ دومِ‌ ليستِ عروس شروع مي‌شود!
5- تارانتينو از همه‌ي امكانات بي‌محابا و بدونِ محدوديت استفاده مي‌كند و هرگوشه‌ي فيلم فرمي متفاوت دارد: ميان‌نويس، زيرنويس، زبانِ ژاپني براي روايت، انيميشن، فيلم‌برداريِ سياه‌سفيد و... . درست مثلِ معماري‌اي كه هرگوشه‌اش مزه‌اي متفاوت دارد و تكراري در جزييات نيست. با اين تفاوت كه انگيزه‌ي انتقامِ‌عروس، به‌ترين حربه براي نخِ تسبيحِ داستان است.
6- خشن‌ترين و پرخون‌ترين و به لحاظِ بصري، زيباترين سكانسِ‌ فيلم، انيميشن است! (آن نمايِ‌معركه از درونِ كله‌اي كه با گلوله‌ي Ishii سوراخ شده، به بيرون و صورت‌هاي متعجبِ دختركانِ هم‌نشينِ مقتول، واقعاً خارق‌العاده و بكر و بي‌نظير است!)
7- حالا ديگر همه مي‌دانند كه تارانتينو يك fan واقعيِ اوما تورمن است و شيفته‌ي او؛ با اين حال كلوزآپِ انگشتانِ بي‌ريختِ‌ پايِ عروس، مدت‌ها كلِ كادر را پر مي‌كند! شك ندارم كه به نظرِ تارانتينو آن‌ها زيباترين انگشتانِ‌ پا در جهان هستند!
8- سكانسِ شيرين و پرطمئنينه‌ي برخوردِ‌ اوليه‌ي عروس با هاتوري هانزو (سوني چيبا) و فلوتِ خاطره‌انگيزي كه روي اين سكانس سوار شده و عجيب آدم را يادِ‌ تنهاييِ قهرمانانِ وسترن مي‌اندازد.
تارانتينو يك كلكسيونرِ معركه و خوش‌سليقه از ترانه‌ها و موسيقي‌هاي متفاوت و تاثيرگذار است. هر فيلم‌اش مجموعه‌اي بي‌نظير از انواع و اقسام آهنگ‌ها است. مثل سالادِ خوشمزه‌اي كه همه چيز در خودش دارد!
9- در سكانسِ حمامِ خونِ‌ گروهِ O-Ren – كه واقعاً‌ هم در آن نمايِ‌ پاياني كه خيلِ زخمي‌ها و اندام‌ها و كشته‌ها روي زمين تلنبار شده‌اند، بسيار شبيه به حمام‌هاي عموميِ‌ شلوغي است كه در شرقِ‌ دور ديده مي‌شود و انبوهي جمعيت از در و ديوار آويزان هستند! – فيلم سياه‌سفيد مي‌شود؛ براي اين كه از خشونت و قرمزي خون بكاهد يا برعكس، به جذابيتِ بصريِ فيلم بيفزايد؟ خوني كه انگار از شلنگ‌ها و لوله‌هاي پرفشار به در و ديوار مي‌پاشد، با اين تمهيد بي رنگ شده تا فانتزيِ بيش‌تري خلق كند. در عينِ حال، كليتِ فضا به B-Movieهاي قديمي رزميِ ژاپني شبيه‌تر شده است.
10- در ادامه‌ي همين سكانس، فيلم دوباره رنگي مي‌شود اما اين بار برق قطع مي‌شود تا قرمزي خون توي چشم نزند! حالا اما با ارتشِ سايه‌ها طرف هستيم يا رقصِ سايه‌ي سنتي به شيوه‌ي ژاپني؟!
11- فيلم حتي در اوجِ‌ ماجرا از فانتزيِ تنبيه‌ي كودكانه‌ي مبارزِ‌خردسال توسطِ عروس هم نمي‌گذرد تا سرخوشيِ هوشمندانه‌ي تارانتينو باز هم به چشم بيايد!
12- مهم‌ترين حسنِ تارانتينو، تفسيرگريزيِ كارهايش است. (مرحومه سوزان سونتاگ اگر بود حتماً از مشتريانِ‌ پروپاقرصِ اين آقا مي‌بود!) همه‌چيز همان چيزي است كه مي‌بينيد بدون هيچ توضيح و لايه‌ي پنهاني، بدون پشت! همين پوسته است كه به تنهايي قوام مي‌گيرد، جذب مي‌كند و در خاطر مي‌ماند. كجاست آن آقايي كه مي‌گفت زبانِ سينما اصولاً زبانِ تمثيل است؟!
13- نگران بودم مبادا 13 مورد شود و نحسي به ريشِ ما بماند. !

Labels:



Comments:
وای چقدر سخته اینجا کامنت دادن! بابا چرا اینقدر خونه به خونه می شی؟ اونوقت اسم خردادیا بد دررفته که متلون المزاجن!!!!

خانم شین
 
اين کامنت دوني اينجا يه نمه دستي بايد به سر و گوشش کشيد. ضمناً اين تبعيض قائل شدن بين يوزرهاي بلاگ اسپات و غير بلاگ اسپات، از اون تعصباتيه که من دوس ندارم.
بگذريم.
آقاي سر هرمس ماراناي کبير، مبارک باشه. ما منتظريم که تو جشن افتتاح اينجا چند تا از اون پنج سيري هاي مشهور رو بنوشيم و صفا کنيم.
مخلصم.

--آقاي غزمر
 
میبینم که ژیلا هنوز دست نخورده
 
ooh, bayad az haft khan e rostam rad shod bara comment gozashtan ke ! be Har haal Aghaye H.Marana, khooneye No kheili Mobarak! Belakhare khooneye khode adam ye chize digast...
ama KillBill az oon filmaiie ke har chi mohtavash bodoe be garde paye formesh ham nemirese. sakht mishe shiftash bood, jalebe ke shiftash hasti !
Emza: Nazly
 
مساله اينه كه KillBill اصلاً محتوايي نداره تا بتوني با فرمش مقايسه كني. همش فرمه و تارانتينو هم اداي دين به سينمايي كرده كه هيچ وقت محتواي قابل عرضه و دفاعي نداشته. مضاف بر اين يه خرده سفخته اين قدر دقيق از تفكيك فرم و محتوا تو اين روزها حرف زد نازلي‌جان
 
Post a Comment

Archive:
11.2002  03.2004  04.2004  05.2004  06.2004  07.2004  08.2004  09.2004  10.2004  11.2004  12.2004  01.2005  02.2005  04.2005  05.2005  06.2005  07.2005  08.2005  09.2005  10.2005  11.2005  12.2005  01.2006  02.2006  03.2006  04.2006  05.2006  06.2006  07.2006  08.2006  09.2006  10.2006  11.2006  12.2006  01.2007  02.2007  03.2007  04.2007  05.2007  06.2007  07.2007  08.2007  09.2007  10.2007  11.2007  12.2007  01.2008  02.2008  03.2008  04.2008  05.2008  06.2008  07.2008  08.2008  09.2008  10.2008  11.2008  12.2008  01.2009  02.2009  03.2009  04.2009  05.2009  06.2009  07.2009  08.2009  09.2009  10.2009  11.2009  12.2009  01.2010  02.2010  03.2010  04.2010  05.2010  06.2010  07.2010  08.2010  09.2010  10.2010  11.2010  12.2010  01.2011  02.2011  03.2011  04.2011  05.2011  06.2011  07.2011  08.2011  09.2011  10.2011  11.2011  12.2011  01.2012  02.2012  03.2012  04.2012  05.2012  06.2012  07.2012  08.2012  09.2012  10.2012  11.2012  12.2012  01.2013  02.2013  03.2013  04.2013  05.2013  06.2013  07.2013  08.2013  09.2013  10.2013  11.2013  12.2013  01.2014  02.2014  03.2014  04.2014  05.2014  06.2014  07.2014  08.2014  09.2014  10.2014  11.2014  12.2014  01.2015  02.2015  03.2015  04.2015  05.2015  06.2015  08.2015  09.2015  10.2015  11.2015  12.2015  01.2016  02.2016  03.2016  04.2016  05.2016  07.2016  08.2016  09.2016  11.2016  03.2017  04.2017  05.2017  07.2017  08.2017